Oprah Winfrey este printre cele mai influente persoane din America. Într-o săptămână, circa 44 de milioane de oameni se uitau la show-ul ei TV, așa că atunci când punea o vorbă bună pentru vreo carte, vreun produs sau serviciu se produceau minuni. Influența vedetei TV se măsura în vânzări, iar companiile care au avut norocul să fie recomandate în emisiune s-au transformat în branduri aproape peste noapte. Americanii l-au numit „efectul Oprah”. În SUA s-au scris cărți și s-au organizat cursuri pentru oamenii de afaceri și specialiștii în marketing și PR despre tacticile de a ajunge în emisiune la Oprah Winfrey.
Introducerea poate părea o divagare de la subiect, dar surprinde la o scară mai mică experiența Apiland. Nu chiar de pe o zi pe alta, dar în câteva luni, compania s-a transformat dintr-o mică afacere locală, într-una națională tot printr-o intervenție la TV, într-o emisiune cu rating.
Tărâmul produselor apicole
Până să-și dobândească renumele, Apiland a depășit mai multe etape de dezvoltare. Ideea înființării firmei cu profil apicol s-a conturat după ce fondatorul acesteia, Ovidiu Bodea, a început să comercializeze polenul câtorva apicultori către magazine și persoane fizice.
Primul client după înființarea firmei a fost tocmai din Arizona, Statele Unite ale Americii, unde s-a făcut o livrare de 21 de tone de polen românesc. Ulterior, au venit cereri și din Europa, însă în primii ani de viață ai companiei, vânzările erau doar en-gros. Au urmat specializări în Franța, în urma cărora firma a introdus polenul crud în România.
2006 a reprezentat anul de cotitură din punct de vedere al identității firmei, Api Services devenind Apiland, un nume cu rezonanță și mai ușor de comunicat. După doi ani s-a dezvoltat și ramura de retail, moment în care, spune Ovidiu Bodea „a început profitul, dar și stresul”. De la 3 oameni care lucrau în firmă, s-a ajuns la 20, de la 20 de facturi pe an s-a ajuns la aproximativ 3.000 de facturi pe lună. Tot atunci s-a introdus pe piața românească și lăptișorul de matcă pur-crud.
Promovare gratuită la maximă audiență
Conjunctura fericită pentru Apiland a fost în 2010, când s-a produs un „boom” al vânzărilor. Monica Tatoiu, prezență constantă pe micile ecrane, a dezvăluit în emisiunea „La Măruță” o rețetă despre care a spus că a ajutat-o să scape de cancer și care avea ingrediente apicole.
„A vorbit doamna Tatoiu la o emisiune de la Pro TV și povestea că a fost ea la un călugăr care știe niște rețete de vindecare a cancerului și altor boli. Niște inepții, în esență, că acuma nu poți recomanda produsele apicole pentru tratarea cancerului, ci pentru prevenirea lui sau pentru ameliorarea stării, în niciun caz nu s-a descoperit licoarea magică pe care ai luat-o și ți-a trecut cancerul. Vreo 3 luni, ne-au crescut vânzările cu 400%, dar indirect. Practic, ea a spus patru ingrediente, din care trei erau la noi: lăptișorul ca bază, polenul, propolisul și mierea. Vânzările au crescut foarte mult, până a venit un oncolog și a explicat că nu-i chiar așa. Și atunci au început să scadă vânzările, dar nu au revenit la valorile dinainte, deci am rămas mai sus”, povestește fondatorul Apiland, Ovidiu Bodea.
Apiland a primit un „bonus” visat de orice om de marketing: publicitate gratuită la maximă audiență. Promovarea, chiar și indirectă, a adus compania sub reflectoare, dar și sub presiune, pentru că gestionarea unei astfel de situații nu este deloc facilă sau la îndemâna oricui.
Cu toate forțele, în online!
În ultimii 5 ani, afacerea a crescut organic, cei mai mulți dintre clienții Apiland recomandând produsele consumate și cunoscuților, iar Ovidiu Bodea s-a gândit să dea un impuls vânzărilor. S-a ajuns tot la TV, dar de data aceasta pe mulți bani.
În 2015 s-a lansat o campanie de promovare a produselor Apiland la posturile TV naționale de televiziune, iar bugetul alocat pentru publicitate a fost de peste 200.000 de euro. Analizând efectele, administratorul companiei recunoaște că și-a dorit optimizarea campaniei de promovare, iar acum strategia propusă de agenția cu care lucrează este concentrată pe zona de online.
„Ideea e că din ce în ce mai mulți clienți preferă online-ul. Bineînțeles, există și clienții obișnuiți care comandă prin call-center sau clienții care vin la magazinul fizic, dar online-ul are un potențial foarte mare de dezvoltare”, spune Tudor Cioltea, responsabilul de strategia de comunicare a companiei Apiland.
Apiland se află în acest moment într-un amplu proces de reîmprospătare a imaginii: se utilizează o altă abordare în raport cu clienții, se pregătesc noi ambalaje de produs și, nu în ultimul rând, compania a lansat un site nou, cu o versiune ușor de utilizat pentru telefonul mobil.
Ovidiu Bodea consideră că obstacolele cele mai mari cu care s-a confruntat în afacerea sa sunt legislația deficitară, atitudinea reprezentanților instituțiilor statului, dar și nivelul de cultură organizațională al angajaților. Însă, în ciuda piedicilor de care s-a lovit în anumite momente, dorința de a vedea cum propria afacere, pornită de la zero, crește, i-a dat imboldul necesar pentru a merge mai departe și pentru a dezvolta și mai mult brandul Apiland.