Imaginea este cel mai eficient instrument de marketing pentru că reprezintă un limbaj universal. Înțelesul comunicării vizuale a fost același ca azi și acum 40.000 de ani, când oamenii cavernelor își făceau cunoscute victoriile prin desene pe stânci. Picturile rupestre care înfățișează scene de vânătoare le înțelegem și azi. Niciun alt tip de comunicare nu se poate lăuda cu o astfel de longevitate. Simțul văzului ne ajută să analizăm mai repede lucrurile din jur și ne dictează reacții imediate. Astfel, este de înțeles de ce marketingul modern pune cea mai mare miză pe imagini.
Orice om care are de transmis ceva țintește în primul rând ochii, adevărate „ferestre ale sufletului”, pentru că dacă le poate capta atenția, îi este mai simplu apoi să cucerească și mintea.
Într-un domeniu ca publicitatea, este și mai ușor de înțeles expresia: „o imagine face cât o mie de cuvinte”. Reprezintă calea cea mai scurtă pentru a provoca stimuli, senzații, gânduri. Importanța comunicării vizuale crește odată cu noianul de informații din jurul nostru. Din cauza vitezei, omul nu mai ține pasul cu cititul și chiar riscă să-și piardă această abilitate în favoarea unei percepții tot mai acute a semnelor grafice.
Conceptul lucrului „bine făcut”, fără nuanțe electorale
Astfel, designerii au un rol tot mai important, pentru că trebuie să găsească calea de a exprima idei printr-un element grafic pe care lumea să-l poate înțelege dintr-o privire. Greu, dar provocator, după cum spune și Pintér Zsolt, creator al multor identități vizuale în cei peste zece ani de când a deschis agenția de branding din Baia Mare.
Absolvent al Academiei de Arte Vizuale din Cluj-Napoca, precum și al unui masterat în arte plastice și decorative, se ferește să utilizeze cuvântul „frumos”, preferând expresia „bine făcut”. „Este un domeniu subiectiv și pentru că se operează cu simțurile noastre, percepem rapid și reacționăm rapid. Mai mult, oricine poate avea o părere despre ceea ce vede. Oamenii pot critica, pot spune că e frumos sau urât. Un lucru văzut place sau nu, dar nu așa de simplist se pune problema. Ar trebui să vedem dacă e bine sau nu, dacă e corect sau incorect”, explică Pintér Zsolt în încercarea de a atrage atenția că în marketing ar fi bine să se țină cont și de mesajul pe care îl conține o imagine.
Clienților lui tocmai acest lucru le subliniază, iar cei mai mulți înțeleg. De altfel, grafic designerul recunoaște că dedică mare parte din timp relației cu ei, fiind o activitate vitală pentru realizarea unei lucrări de calitate. „Cred că din energia depusă în acești ani, cam 70% o reprezintă relaționarea cu clientul pentru a face ca lucrurile să evolueze în direcția bună. În acest caz, partea de creație e mai simplă și mai scurtă”, explică acesta.
„Naș” al peste 100 de firme
Sunt peste 100 de firme, majoritatea din Baia Mare, cărora le-a creat logouri. Preferă să lucreze la nivel local, pentru că apreciază că e foarte important să poți să îți vezi clientul, să discuți cu el. „E bine să ne vedem cu oamenii, pentru că simțim mai bine de ce au nevoie. Dacă încrederea între client și creator este reciprocă, atunci avem șanse să clădim ceva frumos și de durată. Până și atunci când există o incompatibilitate, nu e bine să renunți, ci să mergi mai departe, iar cu răbdare și explicații clare să câștigi acea încredere de care e nevoie în orice domeniu”, spune Pintér Zsolt.
Reușitele nu le contabilizează în numărul lucrărilor admirate și premiate, ci în durata colaborărilor și în etapele de dezvoltare ale brandului, parcurse alături de un client. Pentru el este o provocare să găsească „personalitatea” potrivită pentru o firmă, serviciu sau produs, dar spune că aceasta nu e suficientă dacă nu este și promovată. Pinter Zsolt simte că piața din Baia Mare este una care caută și are nevoie de servicii de grafic design. „Împreună cu soția, pentru că e o afacere de familie, am adunat un portofoliu stabil de clienți. Chiar și în anii de criză nu s-a întâmplat să nu avem constant de lucru. Eu cred că dacă nu ai de lucru înseamnă că nu faci ceva bine, iar asta trebuie să-ți dea de gândit”, declară el.
Atuurile lui Pinter Zsolt sunt seriozitatea, originalitatea și profesionalismul, calități rare în mediile creative, dar esențiale în relația cu oamenii de afaceri.